Miért fontos a nappali alvás, mikor és mennyi alvásra van a gyermekednek szüksége? 

A nappali alvás fontos eleme gyermeked mentális és fizikai fejlődésének. Az alvás felfrissíti a kisgyereket, hogy a nap további részében is energikus és összeszedett legyen és képes legyen a tanulásra. Egyes kutatások azt is kimutatták, hogy a nappal is alvó gyerekek rugalmasabbak, jobb az alkalmazkodókészségük, hosszabban képesek figyelni és kevésbé nyűgösek, mint nem alvó társaik.

Írta Elizabeth Pantley, a The No Cry Sleep Solution című könyv szerzője

Honnan tudhatod, hogy a gyereknek alvásra van szüksége?

Íme néhány arra utaló jel, hogy a gyermekednek szüksége van a nappali alvásra:

  • Jókedvűen ébred, de sírós és rosszkedvű lesz ahogy telik a nap.
  • A nap kezdetén türelmesebb, de később könnyen felbosszantható.
  • Könnyebben sírva fakad délután és este, mint a nap korábbi részében.
  • Van egy délutáni, koraesti nyugisabb időszaka, de utána újra felélénkül.
  • Ásít, dörzsöli a szemét és nyűgös amikor ágyba készülődik.
  • Sokszor elalszik az autóban vagy tévénézés közben.

Mennyi nappali alvásra van a kisgyereknek szüksége?

A gyerekek alvásszükséglete eltérő, egyeseknek többre, másoknak kevesebbre van szüksége annál, mint amit a táblázatban látsz, de az alábbiak általánosságban a legtöbb gyerekre alkalmazhatóak. A gyerek viselkedése többet árul el számodra a táblázat adatainál, akkor is ha az alvásideje megfelel az itt leírtaknak. Ha kétségeid vannak, inkább iktass be egy alvást. Már egy egyszerű csendespihenő is felfrissítheti a gyereket.

Átlagos nappali és éjszakai alvásszükséglet


* Az újszülöttek 16-18 órát alszanak, 6-7 alvásra elosztva.
** Ezek az átlagértékek nem egyhuzamban átaludt alvásidőt jelentenek!

Mikor aludjon a gyerek?

A gyermeked alvásainak időzítése is fontos, mivel egy túl késői nappali alvás után nem lesz elég fáradt az esti elalváshoz. Általánosságban az alábbiak a legjobb időszakok az alvásra:

  • ha a gyerek kétszer alszik napközben: koradélelőtt (kb 9:00-11:00 között)és koradélután (kb 12:00-14:30 között)
  • ha a gyerek egyszer alszik napközben: koradélután (kb 12:00-14:30 között), ebéd után

Ha a gyermeked rövideket alszik ne add fel, és ne hidd el, hogy csak annyi alvásra van szüksége. Próbáld ki az alábbi ötleteket az alvások meghosszabbítására:

  • adj neki harapnivalót vagy ebédet kb. 1/2 órával alvás előtt,
  • sötétítsd be az alvószobát,
  • kapcsolj be nyugtató zenét vagy ú.n. fehér zajt (monoton háttérzaj, pl. mosógép - a szerk.) a teljes alvás alatt.

Győzödj meg róla, hogy egészségügi okok, például fogzás, allergia, asztma vagy fülgyulladás nem nehezítik meg gyermeked alvásait. Ha felmerül bármelyik gyanúja, keresd fel a gyerekorvost.

Figyeld a fáradtság jeleit

A fáradt gyerek könnyen elalszik. Ha nem fáradt, tiltakozni fog az alvás ellen, ugyanakkor ha nem veszed észre a jeleket, túlfárad és nem lesz képes elaludni amikor lefektetnéd.

Az alábbi jelek (akár egy is) arra utalnak, hogy a gyerek fáradt és készen áll egy alvásra:

  • elveszti az érdeklődését a játék iránt,
  • dörzsöli a szemét,
  • bambul, fókusz nélkül néz,
  • nyűgös, sírós lesz,
  • elveszi a türelmét a játékokkal, foglalkoztatással, játszópajtással szemben,
  • hisztizik,
  • ásít,
  • lefekszik, vagy legörnyed a székében,
  • simogatja az alvókendőjét vagy takaróját,
  • cumit, cumisüveget kér vagy szopizni akar.

A rendszeres alvás

Ha kialakítottad a nappali alvások rendjét ami szinkronban van a gyermeked fáradt időszakaival akkor csinálj belőle egyszerű, de határozott rendszert. A gyermeked jobban fogja érezni magát ha van rendszer a napjában, tudni fogja amikor eljött az alvás ideje és jobban együttműködik majd veled.

Az alvások rendje változik

A gyermekek alvásszükséglete változik, úgyhogy készülj fel rá, hogy a rendszer amit most kialakítasz nem ugyanaz lesz mint amit egy év múlva használsz majd. Légy rugalmas!

(folytatjuk)